Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Porty w Kanale Panamskim bez chińskiego operatora

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
abcnews

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Porty w Kanale Panamskim bez chińskiego operatora
fot. Mariordo/CC BY-SA 4.0/wikipedia.org
Konglomerat CK Hutchison Holding z siedzibą w Hong Kongu odsprzedaje swój pakiet kontrolny w spółce zależnej zarządzającej m.in. portami w pobliżu Kanału Panamskiego. Wydarzenie ma miejsce po wielotygodniowych działaniach prezydenta USA Donalda Trumpa, który wskazywał obawy na rosnące wpływy Chin w Kanale.

CK Hutchison Holding sprzedał wszystkie udziały w Hutchison Port Holdings i Hutchison Port Group Holdings konsorcjum BlackRock, Global Infrastructure Partners oraz Terminal Investment Limited. Wartość transakcji wyniosła blisko 23 miliardy dolarów, z czego 5 miliardów stanowią długi.

Skutek presji Donalda Trumpa?

Ruch w Kanale Panamskim był w ostatnim czasie głośno komentowany przez prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa. Około 70 procent ruchu morskiego przez Kanał opuszcza lub kieruje się do portów USA, jednak Waszyngton zrzekł się kontroli nad drogą wodną na rzecz Panamy jeszcze w poprzednim wieku.

Administracja Trumpa narzekała na opłaty pobierane od statków, sugerując również, że Chiny zarządzają Kanałem Panamskim. Dodatkowo wskazywano obawy, że azjatycki potentat może wykorzystywać lub blokować przejście przez Kanał, a same Chiny mogą dzięki niemu prowadzić obserwację amerykańskiego ruchu.

– Uważam, że ta sytuacja stwarza poważne ryzyko dla bezpieczeństwa narodowego USA – powiedział w styczniu senator USA Ted Cruz, republikański przewodniczący senackiej Komisji Handlu, Nauki i Transportu.

Dodatkowo w lutym sekretarz Marco Rubio odwiedził Panamę i przekazał tamtejszemu prezydentowi, że kraj musi ograniczyć chińskie wpływy na kanał lub zmierzyć się z ewentualnym odwetem ze strony USA. Część komentatorów uważa, że te działania doprowadziły do tego, że Panama nie przedłużyła umowy z Chinami w sprawie inicjatywy „Jeden pas, jedna droga”.

Współzarządzający dyrektor CK Hutchison Frank Sixt zaprzeczył jednak, by naciski otoczenia Donalda Trumpa miały wpływ na sprzedaż udziałów, a były one jedynie wynikiem „szybkiego, dyskretnego, ale konkurencyjnego procesu, w którym otrzymano liczne oferty”.

– Chciałbym podkreślić, że transakcja ma charakter czysto komercyjny i nie ma nic wspólnego z ostatnimi doniesieniami politycznymi dotyczącymi portów Panamy – oznajmił Sixt.

Nie tylko porty w Kanale Panamskim

W ramach umowy konsorcjum BlackRock przejmie kontrolę nad portami Balboa i Cristóbal w Panamie, będące ważnymi elementami Kanału Panamskiego odpowiednio po stronie Pacyfiku i Atlantyku.

Łącznie jednak w rękach konsorcjum znajdą się 43 porty w 23 krajach m.in. w Meksyku, Holandii, Egipcie, Australii czy Pakistanie. Nie ma wśród nich jednak żadnych udziałów w funduszu powierniczym zarządzającym portami w Hongkongu czy samych Chinach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Terminal kontenerowy w Gdyni zmieni właściciela?

Intermodal i logistyka

Terminal kontenerowy w Gdyni zmieni właściciela?

Mikołaj Kobryński 05 marca 2025

Nowe połączenie intermodalne między aglomeracją warszawską a Włochami

Intermodal i logistyka

Hupac z małymi spadkami w transporcie intermodalnym

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kanał Panamski chce walczyć z suszą. Powstanie jezioro

Intermodal i logistyka

Kanał Panamski chce walczyć z suszą. Powstanie jezioro

GR, rynekinfrastruktury.pl 01 marca 2025

Co z przyszłością Kanału Panamskiego? Ważna deklaracja Panamy

Intermodal i logistyka

Co z przyszłością Kanału Panamskiemu? Prezydent Panamy bez ogródek

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Terminal kontenerowy w Gdyni zmieni właściciela?

Intermodal i logistyka

Terminal kontenerowy w Gdyni zmieni właściciela?

Mikołaj Kobryński 05 marca 2025

Nowe połączenie intermodalne między aglomeracją warszawską a Włochami

Intermodal i logistyka

Hupac z małymi spadkami w transporcie intermodalnym

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kanał Panamski chce walczyć z suszą. Powstanie jezioro

Intermodal i logistyka

Kanał Panamski chce walczyć z suszą. Powstanie jezioro

GR, rynekinfrastruktury.pl 01 marca 2025

Co z przyszłością Kanału Panamskiego? Ważna deklaracja Panamy

Intermodal i logistyka

Co z przyszłością Kanału Panamskiemu? Prezydent Panamy bez ogródek

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5